Co jeść by być silnym i zdrowym?
Twoje ciało jest niepowtarzalną małą fabryką, która działa nawet wtedy, gdy Ty śpisz! Nieważne, czy grasz w piłkę, biegasz po parku czy czytasz bajkę. Tam zawsze coś się dzieje! Maleńcy pracownicy mieszkający w Twoim organizmie opiekują się Tobą, byś był zdrowy i wesoły. Czy wiesz, kim oni są? Kto pomaga Ci rosnąć? Skąd codziennie bierzesz energię do zabawy? Kto walczy z Twoimi przeziębieniami? Pora, by się dowiedzieć!
Czy znasz siłacza o imieniu Białko? To on buduje Twoje mięśnie i tkanki. Na co dzień mieszka w mięsie, drobiu, rybach i jajkach. Zjadając te produkty, sprawiasz, że staje się nie do pokonania. Pamiętaj, że to właśnie on wyrusza naprawić to, co się popsuło, gdy się skaleczysz lub zadrapiesz!
Przyjaciółmi Białka, którzy wspomagają jego pracę, a znajdują się w mięsiewitaminy grupy B, żelazo, cynk, fosfor i magnez.

Czy wiesz, że...

Kura składa średnio od 250 do 270 jajek rocznie.

Mięso możemy podzielić według jego koloru. Mięso chude, np. od kurczaka nazywamy „białym”, to nieco tłustsze „czerwonym”.

Twoje serce kocha ryby. Zawierają one zdrowe tłuszcze, znane przez dorosłych pod nazwą Omega3.

Dlaczego Twoje kości i zęby są twardsze niż reszta ciała? Kto sprawia, że są takie mocne? Ten spryciarz nazywa się Wapń! Znajdziesz go w mleku i produktach mlecznych, np. w jogurtach, serkach twarogowych i w żółtym serze. Jego największymi wrogami są sól i kawa, które wypłukują go z Twojego organizmu.

Czy wiesz, że...

Mleko i produkty mleczne pomagają Ci rosnąć. Pewnego dnia być może przerośniesz nawet swojego tatę!

Niewielka ilość ruchu osłabia Twoje kości, dlatego zamiast spędzać cały dzień przed telewizorem lub komputerem, zabierz swoją rodzinę na spacer!

Dziury w serze nie są dziełem wygłodniałych myszy ani złośliwych chochlików. Powstają one w czasie jego dojrzewania, w wyniku gromadzenia się gazu, zwanego dwutlenkiem węgla.

Węglowodany to energiczni bracia, których znajdziesz w produktach zbożowych. Być może nazywają się dziwnie, ale to oni właśnie dają Ci siłę, by biegać i skakać cały dzień.

Jeśli chcesz pomóc mamie w odszukaniu węglowodanów ukrytych w produktach zbożowych przypomnij jej o pieczywie lub makaronie pełnoziarnistym lub brązowym ryżu.

Czy wiesz, że...

Najstarszy makaron odnaleziono w niewielkiej wiosce w Azji.

Miał 4000 lat, a jego długość wynosiła około 50 cm.

Warzywa i owoce to goście, których powinieneś zapraszać do siebie codziennie. Dostarczają Twojemu organizmowi wiele elementów niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania. Poza tym są najbardziej kolorowymi i wesołymi produktami, które znajdziesz na swoim talerzu. Co zbudowałbyś z dwóch jabłek i banana? Kim w Twoim świecie byłby brokuł? Drzewem? A może człowiekiem?

Czy wiesz, że...

Światowy Dzień Marchewki obchodzimy 5 kwietnia!

Warzywa składają się głównie z wody.

Owoce mają w sobie wiele witaminy C. Wszyscy wiedzą, że to dzielna dziewczyna! Boją się jej wirusy, ponieważ chroni Cię i pomaga Ci walczyć z przeziębieniami.

Twoje ciało ciągle rośnie, dlatego też potrzebuje dużych ilości energii. Doskonałym paliwem, które zamienia Cię w rakietę gotową wyruszyć w nową przygodę są Tłuszcze. Na tę wiecznie niespokojną grupkę przyjaciół natrafisz w produktach mlecznych - mleku, serach, maśle, jogurtach, mięsie, drobiu, rybach i żółtkach jaj.

Czy wiesz, że...

Tłuszcze występują nie tylko w formie płynnej (oleje), ale i stałej (smalec). Dodatkowo mogą być pochodzenia roślinnego (np. olej roślinnym, margaryna) lub pochodzenia zwierzęcego (np. produkty mleczne).

Czy Ziemia mogłaby żyć bez wody? Nie. Podobnie jest z Twoim ciałem! Wyobraź sobie dzielnego żeglarza rozwożącego jedzenie do najdalszych zakątków świata. Tylko on może zawędrować w miejsca gdzie nie dociera nikt inny. To również on tropi niebezpiecznych piratów, którzy mogą się ukrywać w Twoim organizmie. A wszystko dlatego, że woda nie tylko odżywia, ale i oczyszcza.

Czy wiesz, że...

Ciało człowieka jest zbudowane w około 70% z wody. Dlatego powinieneś pić jej codziennie około 1,5 litra. A teraz poparz na swoją buzię i ręce. Gdzie w Twoim organizmie ukrywa się woda?

Słodycze
Słodycze to bomby cukrowe, które Twój organizm postrzega,
jako niegrzecznego łobuza. Bałagan, który robi sprawia, że
im więcej jesz słodyczy, tym szybciej będziesz głodny.
Wyobraź sobie, że zamiast jednego Snickersa mógłbyś zjeść
np. 2 banany lub 3 jajka.

Czy wiesz, że...

Duże ilości cukru niszczą zęby. Poproś rodziców, aby zamienili go na miód.

Marmolada to nie tylko odmiana dżemu, ale także pasmo górskie położone w północno-wschodniej części Włoch.

Zdrowe pomysły na słodycze
Co i kiedy jemy
Śniadanie to pierwszy i najważniejszy posiłek
w ciągu dnia. Doda Ci energii na cały poranek!
Twarożkowa owieczka na łące z sałaty, z pomidorkami koktajlowymi,
papryką czerwoną i żółtą oraz szczypiorkiem
Wesoły Lolek z jajek sadzonych, pomidorków koktajlowych,
szczypiorku, z nutką sosu pomidorowego

Czy wiesz, że...

By mieć siłę lwa, spryt lisa i końskie zdrowie powinieneś zjadać 5 posiłków dziennie! Twój organizm potrzebuje Cię!

Obiad to energia na drugą część dnia!
Włoska czuprynka ze spaghetti z mielonym mięsem indyczym i sosem bolońskim
Grillowany łosoś na pierzynce z sałaty, przyprószony parmezanem, z dodatkiem czarnych oliwek, brokułów i pomidorków koktajlowych
Figlarna mysz z kotlecikami sojowymi, ziemniakami puree, sałatą i czerwoną papryką

Czy wiesz, że...

Ciało człowieka jest zbudowane w około 70% z wody. Dlatego powinieneś pić jej codziennie około 1,5 litra.

A teraz popatrz na swoją buzię i ręce. Gdzie w Twoim organizmie ukrywa się woda?

Przekąski / Podwieczorek
pomogą Ci odzyskać siły po porannych harcach
Pomysłowe kanapki z pieczywa tostowego
(pszenicznego lub pełnoziarnistego) z sałatą lodową, serem cheddar,
szynką konserwową, jajkiem na twardo, pomidorem, ogórkiem i oliwkami
Kolacja jest ostatnim posiłkiem, jaki jesz przed snem.
Byś nie miał koszmarów i spało Ci się dobrze,
powinna być lekkostrawna.
Kanapka Tukan z chleba razowego, polędwicy z indyka,
jajka na twardo, cebuli dymki i papryki
Niedźwiedź „Gryźli” z racuchów z mąki razowej,
z suszonymi śliwkami, bitą śmietaną i żelkami owocowymi

Czy wiesz, że...

By być małym siłaczem, powinieneś nie tylko zdrowo jeść, ale i dużo się ruszać, dlatego

BAW SIĘ CODZIENNIE!

Twoje magiczne pudełko
Wszyscy wiemy, że jesteś niezłym Magikiem. A najlepsi Magicy nie kupują chipsów w sklepiku szkolnym, tylko przynoszą z domu własne czarodziejskie pudełko śniadaniowe, z którego wyciągają... nie, nie królika, tylko coś bardziej kreatywnego, a przede wszystkim smacznego i zdrowego. Poniżej znajdziesz kilka naszych propozycji zestawów śniadaniowych.
Przykładowe zestawy śniadaniowe

1. kromka razowego pieczywa/pumpernikla + ruloniki z plasterka szynki i żółtego sera (przewiązane szczypiorkiem) + pomidorki koktajlowe

2. tosty z serem i szynką lub z masłem orzechowym + marchewka pokrojona w plasterki + bakalie (orzechy, rodzynki, suszone morele)

3. croissant maślany + jajko na twardo (przekrojone na dwie połówki lub łódeczki) + krakersy z pastą rybną i twarożkiem ze szczypiorkiem

4. bułka razowa z żółtym serem i sałatą + kilka rzodkiewek luzem + jogurcik/serek homogenizowany (Danonki, Monte, itp.)

A Ty co zabierasz ze sobą na drugie śniadanie?
Podziel się z nami Twoimi pomysłami.

Wyślij je do nas na adres: simply@simply-market.pl

Najciekawsze zestawy „pudełkowe” opublikujemy na naszej stronie.


Gry i zabawy
Witaj Młody Internauto! Znalazłeś się na naszej stronie przede wszystkim po to, by nauczyć się czegoś o zdrowym odżywianiu. Chcemy jednak, by ta nauka odbywała się także przez zabawę - stąd nazwa strony: „Jedzenie to zabawa". Na rozgrzewkę proponujemy Ci kilka gier i zabaw z owocami oraz warzywami w roli głównej.

A może Ty masz własny pomysł na podobne gry, zabawy i zagadki?
Prześlij nam krótki opis na adres: simply@simply-market.pl
Najciekawsze pomysły opublikujemy na stronie.
Kolorowy zawrót głowy
Przygotuj (lub poproś rodziców o pomoc) różne owoce i warzywa. Obierzcie je i wyciśnijcie z nich sok do szklanek - ręcznie albo za pomocą wyciskarki / sokowirówki / robota kuchennego. Zobacz, jak piękne, soczyste, naturalne barwy może on przybierać. Teraz możesz pobawić się w młodego Alchemika lub Plastyka, mieszając ze sobą różne soki, aby otrzymać nowe kolory. Przy okazji możesz także poeksperymentować ze smakami, tworząc pyszne i zdrowe koktajle warzywno-owocowe. Prawda, że smaczne?
Warzywno-owocowe abecadło
Tę zabawę możesz zorganizować razem z kolegami i koleżankami lub w gronie rodziny, na przykład na urodzinowym przyjęciu Niech każdy z uczestników ułoży swoje imię, wykorzystując do tego celu dostępne warzywa i owoce - pokrojone lub w całości. Kto zrobi to najszybciej lub w najbardziej kreatywny sposób - wygrywa! Nie musimy chyba nikogo specjalnie przekonywać, że nagrodą w tym konkursie jest... zjedzenie własnego imienia :)
Czy znasz te smaki...?
W zabawie mogą brać udział minimum dwie osoby. Jedna z nich przewiązuje sobie oczy, zaś druga (lub wszystkie pozostałe) częstuje ją drobnymi kawałkami owoców i/lub warzyw. Zadaniem „Ciuciubabki" jest odgadnięcie, jakie warzywo lub owoc dostało do spróbowania. Dla ułatwienia w trudniejszych przypadkach osoba z zawiązanymi oczami może zadawać pytania pomocnicze, ale tylko takie, na które odpowiedź brzmi „tak" lub „nie", np. „Czy to warzywo jest zielone?", „Czy ten owoc rośnie w sadzie?", itp.
Gry interaktywne




SPRYTNY OGRODNIK

W tym roku Twój ogród wyjątkowo obrodził w pomidory, jabłka, marchewki i inne warzywa oraz owoce. Teraz musisz już tylko zebrać plony. Zrobisz to, zaznaczając lewym wciśniętym klawiszem myszy owoce lub warzywa tego samego rodzaju, znajdujące się w jednym rzędzie: pionowo, poziomo lub po skosie. Wykaż się sprytem – im więcej zaznaczysz, tym więcej zbierzesz i szybciej przejdziesz do kolejnego etapu.




MEMOGRÓD

Kojarzysz popularną grę „Memory”, która polega na odkrywaniu kolejno kart i znajdowaniu par takich samych obrazków? Wytęż umysł i zrób to w jak najkrótszym czasie. Bij rekordy punktowe i porównuj zdobyte wyniki z kolegami i koleżankami.
Bądź zdrów od stóp do głowy